wiedźma Margo wiedźma Margo
381
BLOG

"Po co doświadczać?"

wiedźma Margo wiedźma Margo Kultura Obserwuj notkę 68

Arkadiusz Jadczyk na swoim blogu zadał dramatyczne pytania:

"Wciąż pozostaje otwartym pytanie: po co? Po co doświadczać? Czemu ma to doświadczanie fizyczne służyć? Czy wynika z niezdrowego pożądania, z czystej ciekawości, czy też z czegoś innego? A jeśli z czegoś innego, to z czego?"
 

Odpisałam:

Masz wyobrażnię, więc wyobraż sobie, że istniejesz, jesteś na przykład punktem. I nic prócz ciebie nie istnieje. Masz świadomość swojego istnienia i tylko tyle i aż tyle. Nie możesz wiedzieć, kim jesteś, poniewaz nie masz możliwości poznania siebie samego.

Masz wyobrażnię i moc sprawczą. Co możesz zatem zrobić, żeby siebie zacząć poznawać? Zaczynasz tworzyć, ekspandować... Po to, żebyś miał w czym sam siebie doświadczać. Tworzysz na przykład takiego Wisznu, a ten rodzi Brahmę. Brahma tworzy z kolei neony światów... itd.


"W mitologii indyjskiej Brahma demiurg, rodzi się z kwiatu lotosu wyrastającego z pępka śpiącego Wisznu; kiedy już wszechświat zostanie stworzony, budzi się Wisznu i bierze go w opiekę na czas jednej kalpy, kosmicznego cyklu trwającego 4 320 000 000 lat ziemskich; po czym Śiwa niszczy go.

Czas trwania wszechświata jest ograniczony i równa się długości życia Brahmy, które trwa 311 040 000 000 000 ziemskich lat, a stanowi 100 "lat Brahmy". Szacuje się, że aktualnie trwa 51. dzień Brahmy.
W wisznuizmie Brahma nie jest konkretną osobą, a raczej pozycją, którą pobożna dusza osiąga w cyklu samsary. Na powierzchni Oceanu Przyczyn unosi się nieskończona ilość wszechświatów i każdy z nich zamieszkiwany jest przez innego Brahmę.
Dla jogina Brahma jest wszystkoprzenikającym. W każdej z substancji, która istnieje we wszechświecie, jest obiektem czci oraz podporą dla samadhi. Przykładowo jogini, badając formy któregoś z żywiołów osiągają poprzez medytacje, rozpoznanie tam obecności Brahmy .
Brahma jest przyczyną przemian pięciu tanmatr .
Upaniszady stanowia tajemne nauczanie Brahmy [1]."

Może jeszcze o Wisznu:"Jest Bóstwem wszechobejmującym (zawierającym wszystko), określany mianem purusza lub mahapurusza, paramatma (dusza nadrzędna), jest tym, który zawiera w sobie wszystkie dusze. W podaniu o narodzinach Kryszny demiurg Brahma tak oto zwraca się do Wisznu:

O Ty, którego sztuka różni się od świętych pism, dwojaki w swej naturze, posiadający formę jak i bez formy; dwojaki również w mądrości: egzoterycznej, ezoterycznej, ostateczny w kresie ich obu; najmniejszy z najmniejszych i największy z największych, wszechwiedzący i przenikający duchu sztuk i mowy: niedostrzegalny, nieopisany, niepojęty, czysty, nieskończony i wieczny, bez imienia; który słyszysz bez uszu, który widzisz bez oczu, który poruszasz się bez stóp, który chwytasz bez dłoni, który znasz wszystko i sztukę nieznaną przez nikogo; wspólny ośrodku wszystkich rzeczy, w którym wszystko istnieje! Jak ogień, który choć jeden, przemienia się na wiele sposobów, tak i Ty, o Władco, którego sztuka rządzi wszystkimi zjawiskami. Twa sztuka włada odwiecznym stanem zrodzonym przez mądrość i oko wiedzy. Nie ma nic oprócz Ciebie, Władco. Nieskażona strachem, gniewem, pożądaniem, zmęczeniem czy niechęcią, sztuka Twa zarówno indywidualna jak i powszechna, niezależna i bez początku. Niepodległy konieczności, przyjmujesz formy ani bez żadnej przyczyny, ani z jakiejś przyczyny. Chwała Tobie, przenikającemu cały wszechświat, o tysiącu formach, tysiącu ramionach, wielu obliczach, wielu stopach, którego sztuką natura, rozum, świadomość, a nawet ich duchowe źródło! Patrzaj na ziemię i okaż swą przychylność. Patrzaj na nas wszystkich, bogów gotowych spełnić Twą wolę. Rozkaż tylko - my czekamy.

Wisznu posiada sześć doskonałości, mianowicie:
1.wiedzę
2.majętność
3.siłę
4.sławę
5.piękno
6.wyrzeczenie."[1]
 

Arkadiusz J. skomentował mój wpis:

"Pominęłaś Śiwę a jego pomijać nie wolno!"

Tak, Śiwa też ważny. Pomijać go oczywiście wolno, ale dobrze, że Ark go przypomniał w tym kontekście.

"Śiwa(sanskr. शिव – łaskawy, przychylny) – jeden z najistotniejszych dewów w hinduizmie. Tworzy Trimurti (rodzaj trójcy hinduistycznej) razem z Brahmą i Wisznu, w której symbolizuje unicestwiający i odnawiający aspekt boskości. Przez śiwaitów uważany jest za Boga jedynego, tożsamego z bezpostaciowym wszechprzenikającym Brahmanem. Śiwa nosi 1008 imion[1] i przedstawiany jest najczęściej jako Nataradźa – mistrz tańca, ale także jako jogin i asceta, jako dobroczyńca, głowa rodziny oraz jako niszczyciel.

Wśród hinduistów Śiwę czczą głównie śiwaici i smartyści.

Śiwa jest jedną z najbardziej skomplikowanych istot boskich w hinduizmie i mitologii indyjskiej. Jego rozmaite przedstawienia zawierają w sobie bowiem wiele pozornych sprzeczności.

Śiwa przedstawiany jest jako mężczyzna o czterech ramionach i trzech oczach. Niektóre rzadsze wizerunki ukazują go z różną liczbą głów (większą niż jedna). Charakterystyczne dla niego są też włosy spięte w kok nad jego głową." [1]
 

Właśnie, ten kok w kształcie szyszki, która symbolizuje szyszynkę..

 

Trójząb Śiwy
"Orężem Śiwy jest jego trójząb triśula. Triśula jest też symbolem trzech gun. Są też czasem utożsamiane z przeszłością, teraźniejszością i przyszłością. 

Trójząb postrzegany jest także jako symbol zniszczenia niewiedzy, iluzji.

Guna ( dewanagari ) - w sanskrycie słowo oznaczające więź, nić lub cechę. (A dosłownie sznur-przyp.). W hinduizmie termin ten rozumiany jest jako jakość, cecha.

1.Sattwa lub guna satwy ( dewanagari , transkrypcja sattwaguna ) - guna dobroci. Efektem jej wpływu jest rozwijanie cechy dobroci, także osiągnięcie mądrości.

2.Radźas lub guna radźasu (dewanagari, transkrypcja radźoguna) guna pasji, charakteryzuje ją wzajemny pociąg kobiety i mężczyzny. Kiedy ta guna wzrasta, rozwija się żądza przyjemności materialnych, czyli pragnienie zadowalania zmysłów [1].

Człowiek będący pod wpływem guny pasji pragnie szacunku społecznego czy narodowego, chce mieć szczęśliwą rodzinę, dzieci, żonę i dom itd.

3.Tamas (lub guna tamas , dewanagari, transkrypcja tamoguna )- guna, siła ignorancji, jest przeciwieństwem guny dobroci - sattwa guny. W gunie dobroci, przez kultywowanie wiedzy, można zrozumieć prawdziwą postać rzeczy, natomiast guna ignorancji jest jej całkowitym zaprzeczeniem. Wszystko cokolwiek robi osoba w gunie ignorancji, nie jest dobre ani dla niej samej, ani dla innych.

Na przykład Osoba, która mogąc całkowicie zaspokoić swoje potrzeby mlekiem, pragnie zabić krowę, znajduje się w najciemniejszej ignorancji. Zabijanie krów jest czynem ignorancji najgorszego rodzaju. (gobhih prinita-matsaram)."[1]

Trójząb był też atrybutem Posejdona oraz rzymskiego Neptuna.

No i grecka litera psi ma wygląd zbliżony do trójzębu.

W trójzębie Śiwy mamy dobro (+), co może być też symbolem pierwiastka żeńskiego na przykład oraz ignorancję (-), co może być symbolem pierwiastka męskiego na przykład, a pomiędzy nimi przyciąganie. 
I trójząb w ten sposób symbolizuje twórcze procesy...

Natomiast guna w buddyżmie znaczy
 "jakość, drugorzędny element, także wynik działania zmysłów: oczu – obraz (barwo-kształt), uszu – dźwięk itd. W tym wypadku najczęstszym odpowiednikiem jest w chińskim: chen.
Słowo chen odnacza kurz, drobne cząsteczki, atomy i także materię, która jest rozumiana często jako zanieczyszczenie. Może być także rozumiana jak aktywna, uwarunkowana zasada w naturze, drobna, subtelna i zanieczyszczająca czysty umysł. Można także symbolicznie używać tego określenia, gdy mówi się o drobnych troskach codziennego życia."

 

Przedstawiłam oczywiście w ogromnym uproszczeniu jedną z koncepcji stanowiącą cały system filozoficzny opisujący powstanie wszechświata i jego manifestację.  Istnieje wiele systemów filozoficznych, które dają odpowiedzina pytania o sens istnienialub w których zapisane są odpowiedzi na wiele pytań. Odczytywać musimy je sami, każdy indywidualnie.

 

z miłością




 

 

-----------------------------------------------------------------

[1] Wikipedia

p.s.Na pytania A.J. odpowiedział u niego także Jerraz21:

arkadiusz.jadczyk.salon24.pl/185620,magia#comment_2644754




 

 

" Rzeczywistość składa się z nieskończonego strumienia interpretacji postrzegania, które my, jednostki posiadające specyficzne członkostwo nauczyliśmy się odczuwać jako oczywiste. (...) Nasz odbiór rzeczywistości jest przez nas uznawany za tak niepodważalny, że podstawowe założenie magii traktujące go jedynie jako jeden z wielu opisów, niełatwo przyjąć poważnie." " Don Juan - człowiek wiedzy i nauczyciel Carlosa Castanedy. ------------------------------------------------- dodatek z dnia 13.09.09 "Każdy człowiek tworzy swoją osobistą historię ze swojej własnej i jedynej w swoim rodzaju perspektywy. Po co w takim razie narzucać innym swoją wersję, jeśli będzie ona dla nich nieprawdziwa? Kiedy to zrozumiesz, nie będziesz odczuwać potrzeby obrony tego, w co wierzysz. Nie jest ważne to, aby mieć rację i dowieść innym, że są w błędzie. Postrzegaj każdego człowieka jako ARTYSTĘ, kogoś, kto ma ci do opowiedzenia jakąś historię. Wiedz, że to, w co wierzą inni, jest po prostu ich punktem widzenia, i że nie ma to z Tobą nic wspólnego." Don Miguel Ruiz ------------------------------------------------- -------------------------------------------------- Moje notki "unifikacyjne": 1. Geometria kwantowa 1 2. Geometria kwantowa 2 3. Geometria Kwantowa 3 -wstęp do kwantowej grawitacji 4. Geometria kwantowa 4 5. Torusy 6. Prędkość grawitacyjna a stała Plancka 7. Kwanty światła i eter - część I. 8. Kwanty światła i eter - część II. pozostałe notki w polecane strony

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura